saya pun berasa hairan kenapa orang selalu cakap harga emas ni mahal dan tak mampu nak beli dari dulu sampailah sekarang ni.Saya dulu pun berkata sedemikian rupa,tapi bila difikirkan sampai bila pun saya tak memilik emas lah cam ni aduh.....cuba kita renungkan sejenak:-

Bila harga emas 800 USD orang cakap mahal
Bila harga emas 900 USD pun orang cakap mahal
Bila harga emas 990 USD pun orang cakap mahal
Bila harga emas 1100 USD pun orang cakap mahal
Bila harga emas mencecah 1200 USD pun orang cakap mahal :P

Kesimpulannya apa orang dulu kata mahal tapi sekarang pun mahal juga,jadi tak perlu dengar cakap orang lah....kalau tidak sampai bila pun tak memiliki...emaaslah jawabnya

Tuesday, November 2, 2010

Dinar Emas Henti Perang Mata Wang

Dinar emas mampu henti perang mata wang - Dr. Mahathir

01/11/2010 2:36pm

KUALA LUMPUR Nov. 1 - Kerajaan di seluruh seharusnya menimbangkan penggunaan dinar emas bagi menghentikan perang mata wang, kata bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad.
Beliau berkata, penyusutan dolar AS mewujudkan masalah bagi negara-negara memandangkan mereka perlu menurunkan nilai mata wang mereka bagi mengatasi kerugian daya saing.
"Jika setiap negara menurunkan nilai mata wangnya, akan ada perang mata wang dan sudah tentu, akan menyumbang kepada krisis,” kata beliau kepada pemberita selepas menyampaikan ucaptama pada Persidangan Dunia Pertama Mengenai Riba di sini hari ini.
Dr. Mahathir berkata, emas mempunyai nilai intrinsik dan oleh itu merupakan nilai yang lebih baik berbanding mata wang.

Tuesday, October 19, 2010

Tamak adalah sifat yang boleh merugikan anda

Ramai yang tidak faham dengan situasi "tamak dikala menjual emas dan tamak dikala membeli emas". Anda kena bijak dalam menentukan masa yang sesuai membuat belian atau membuat jualan emas, baru la anda akan selamat dari sifat demikian.
Memang tidak dinafikan semua orang nak untung tapi ada sesetengah yang saya jumpa dah untung nak cari lagi yang lebih menguntungkan,ini adalah sifat tamak yang selalu saya jumpa,mungkin faktor ilmu yang tidak cukup menjadikan penjual atau pembeli emas rugi,anda kena selalu monitor atau menganalisis graf emas dan bandingkan juga dengan graf usd,ekonomi semasa dan lain-lain yang boleh didapati di http://www.kitco.com/ dan http://www.goldprice.org/ .


Jangan sesekali dikala harga emas naik anda tidak menjual tetapi menunggu lagi harga lebih tinggi hari besok,kalau harga emas naik mungkin nasib berpihak kepada anda tetapi kalau harga emas turun anda juga yang rugi,mana yang anda pilih untung yang sikit atau rugi yang banyak?


Masa yang sesuai membeli emas

Rekot graf dalam masa 10 tahun adalah 6 bulan awal tahun turun dan 6 bulan akhir tahun naik, so kat sini boleh menjadi sedikit pegangan untuk anda menjual atau untuk anda membeli,tapi ini adalah hanya anggaran kasar sahaja dalam masa setahun.

Ikat harga (log price) ini adalah cara penjual dan pembeli emas yang selalu guna,anda kena yakin dengan pegangan harga yang anda nak ikat,harga emas boleh berubah bila-bila masa tapi kalau anda ikat, harga tersebutla harga pegangan yang akan berlaku dikala membayar nanti. tapi anda kena ingat ikat harga adalah satu perjanjian persetujuan harga.


Masa yang sesuai menjual emas

Sama juga macam diatas rekot graf dalam masa 10 tahun adalah awal tahun turun penghujung tahun naik,anda boleh juga ikat harga dengan harga yang telah anda yakin.sebenarnya anda boleh menjual bila-bila masa mengikut keuntungan yang anda dapat, jangan terlalu mengharapkan kenaikan yang maksima nanti anda akan rugi kalau harga turun menjunam.

Faktor spread harga memainkan peranan penting dalam menentukan cepat atau lambatnya anda mendapatkan keuntungan,

Friday, August 13, 2010

Kelantan lancar matawang syariah dinar, dirham

KOTA BHARU, 12 Ogos: Selepas empat tahun Dinar Kelantan dilancarkan, hari ini di di bawah kepemimpinan ulama sekali lagi dicetus sejarah apabila melancar pula matawang syariah, Dinar dan Dirham Kelantan.

Majlis bersejarah itu disempurnakan Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat di Kelantan Trade Centre (KTC).
Program sempena Ramadan tersebut dianjurkan bersama Perbadanan Menteri Besar Kelantan dan Kelantan Golden Trade Sdn Bhd.
(Gambar: Tuan Guru menyampaikan logo dinar kepada peniaga yang menerima mata wang dinar dirham untuk jual beli.)

Pada majlis perasmian terbabit Menteri Besar melakukan gimik pelancaran dengan menyimpan dinar dan dirham ke dalam sebuah mesin untuk simpanan Tabung Haji.
Matawang Dinar dan Dirham Kelantan boleh digunakan untuk pembayaran gaji, zakat, mas kahwin dan perniagaan.
Pada 2006 kerajaan negeri melancarkan Dinar Kelantan dalam tiga bentuk iaitu satu dinar penuh berukuran 23 mm dengan berat 4.25 gm bernilai RM332.25.

Selain itu separuh dinar bersaiz 20 mm (1.06 gm) bernilai RM176.76) dan suku dinar bersaiz 21 mm (0.5 gm) bernilai RM99.38.

Kini nilaian dinar tersebut sudah meningkat berbanding ketika dilancarkan. Dinar tersebut mendapat sambutan menggalakkan untuk simpanan nilai dan mas kahwin.
Pada majlis pelancaran itu, sejumlah RM100,000 telah dibeli orang ramai.

Salam Kerinduan Semua

Fuhhh...lama betol dah tak update blog ni ...kerana tidak berkesempatan...nak buka entah apa lagi...semuanya sibuk kerana kerja....busines tetap busines kerja tetap kerja....

Untuk pengetahuan semua sempena bulan baik ni saya mohon kemaafan sekiranya ada terkurang dalam penulisan saya dalam blog ni..almaklumlah baru je nak menceburkan diri dalam penulisan blog ni...apa pun SELAMAT BERPUASA DAN SELAMAT MENUNAIKAN SOLAT SUNAT TARAWIH..

Thursday, May 27, 2010

Ikhtibar Skandal Mata Wang

TERLALU awal untuk menyatakan apakah yang sebenarnya berlaku di sebalik skandal syarikat Securency International yang membekal bahan polimer untuk mencetak wang kertas di Australia dan 26 negara lain di dunia. Syarikat ini yang berpangkalan di Melbourne, Australia merupakan syarikat usahasama di antara syarikat British, Innovia Films dan Reserve Bank of Australia (RBA).
Syarikat ini didakwa merasuah orang tengah bagi memperoleh urus niaga mencetak wang kertas dengan kerajaan negara lain. Lebih teruk lagi, syarikat ini dituduh merasuah Timbalan Gabenor sebuah bank pusat dengan menawarkan pelacur Asia. Malahan, ada laporan menyatakan Gabenor sebuah bank pusat negara Asia juga terlibat dengan gejala rasuah melalui pembayaran komisen dan juga rasuah seks.
Akibat daripada pendedahan ini, Malaysia adalah antara sebahagian negara yang mendesak kerajaan Australia menyiasat skandal rasuah dan penyelewengan syarikat pembekal mata wang ini.
Melihat kepada skandal terbaru ini, bolehlah dikatakan bahawa pada masa kini, mata wang kertas bukan sahaja menjadi medium pertukaran tetapi juga satu mekanisme untuk mengaut keuntungan secara melampau. Asas kewujudan mata wang sebagai medium pertukaran semakin lama semakin dipinggirkan. Buktinya, negara kita pernah diserang oleh spekulator mata wang yang tamak untuk memperoleh keuntungan sekelip mata melalui urus niaga mata wang.
Tidak dapat disangkal lagi, pada masa kini fungsi mata wang diperluaskan lagi sebagai barangan dagangan yang boleh dijual beli. Fungsi inilah menyebabkan segelintir pihak yang sanggup melakukan rasuah hanya semata-mata untuk mendapatkan urus niaga membekal mata wang kertas kepada negara-negara lain.
Nilai mata wang melalui kadar pertukarannya yang sering turun naik dan tidak stabil memberi peluang kepada golongan sebegini untuk mendapat kesenangan dengan mudah. Turun naik kadar pertukaran mata wang jugalah menyebabkan Amerika Syarikat (AS) berharap kadar pertukaran mata wang China, yuan lebih kukuh agar dapat mengurangkan defisit dagangannya dengan China. Manakala, China pula berasa gusar dengan krisis hutang di Eropah yang menyebabkan perdagangan di antara negaranya dengan Eropah semakin terjejas jika mata wang yuan semakin kukuh.
Krisis ini akan menjejaskan permintaan Eropah ke atas barangan negara China dan kesannya akan lebih teruk lagi jika kadar pertukaran yuan semakin mengukuh berbanding euro. Malahan, permintaan ke atas barangan China akan lebih terjejas lagi apabila banyak negara Eropah bercadang untuk memotong bajet mereka.
Pemotongan bajet seperti manfaat untuk golongan tidak bekerja dan pengurangan bajet pendidikan menggambarkan negara-negara Eropah sedang berusaha mengurangkan perbelanjaan mereka. Perkara ini cukup menarik perhatian masyarakat dunia kerana sejak Perang Dunia Kedua, negara-negara Eropah mengamalkan dasar ekonomi negara berkebajikan. Langkah ini akan menyebabkan permintaan terhadap barangan negara-negara lain juga akan berkurangan dan seterusnya menjejaskan perdagangan dunia.
Meskipun AS mengatakan kesan krisis ini adalah minimum tetapi ramai pakar ekonomi mengatakan kesannya sukar diramal. Impaknya akan menjadi lebih parah jika krisis ini merebak ke negara-negara lain. Perdebatan di antara kuasa ekonomi terbesar dan ketiga terbesar di dunia mengenai mata wang ini menggambarkan kelemahan penggunaan mata wang kertas. Masing-masing ingin menjaga kepentingan negara mereka sahaja. Meskipun, China mengatakan ia bertujuan menstabilkan ekonomi, namun faktor utamanya adalah untuk memastikan permintaan ke atas barangan mereka tidak terjejas.
Kadar mata wang dunia yang tidak menentu, sering berubah-berubah dan dijadikan barangan dagangan menyebabkan penyelewengan mudah berlaku, seterusnya menjejaskan kestabilan ekonomi dunia.
Satu-satunya cara untuk menangani ketidakstabilan ekonomi dunia ini adalah dengan menggunakan emas sebagai mata wang dunia atau lebih dikenali sebagai dinar emas. Kelebihannya memang telah diakui kerana mempunyai nilainya yang sebenar dan telap inflasi berbanding rejim mata wang sekarang.
Paling utama, mata wang dunia akan mempunyai satu nilai yang stabil dan tetap untuk digunakan di mana-mana sahaja. Persaingan ekonomi di antara negara juga akan lebih adil berdasarkan faktor kualiti barangan dan perkhidmatan serta produktiviti pekerja.
Namun, bukannya mudah untuk mengajak seluruh negara di dunia menggunakan mata wang emas terutamanya kuasa-kuasa besar ekonomi dunia yang akan sentiasa mempertahankan status quo mereka. Penggunaan mata wang emas akan menyebabkan mereka tidak mempunyai kelebihan tersendiri seperti kuasa beli mereka yang tinggi berbanding negara-negara lain.
Meskipun begitu, diharapkan skandal terbaru melibatkan syarikat pencetak mata wang di Australia menjadi iktibar kepada mereka dan negara-negara lain mengenai kepentingan penggunaan emas sebagai mata wang utama dunia. Hanya dengan cara ini ekonomi dunia akan lebih baik, stabil dan selamat berbanding rejim mata wang kertas yang digunakan pada masa sekarang.
Penulis ialah Pensyarah Kanan Perakaunan dan Kewangan Kolej Perniagaan (COB) Universiti Utara Malaysia
Dari utusan Malaysia.

Friday, May 14, 2010

Mesin Keluar Kepingan Emas

                      

                Seorang lelaki mencuba mesin yang mengeluarkan kepingan emas di Hotel Emirates, Abu Dhabi

DUBAI - Sebuah hotel mewah di Emiriyah Arab Bersatu (UAE) memasang sebuah mesin yang mengeluarkan kepingan emas tulen.
Mesin itu diletakkan di bawah siling di Hotel Emirates Palace, Abu Dhabi yang merupakan tempat golongan diraja dan bilionair menginap.

KEPINGAN emas yang dikeluarkan mesin di Hotel Emirates Palace, Abu Dhabi.


"Sebab utama kami memilih hotel ini kerana ia sesuai dengan keadaan sekeliling hotel berkenaan," kata seorang usahawan Jerman, Thomas Geissler yang mencipta jenama emas Gold to Go untuk mesin berkenaan.
Bahagian luar mesin tersebut disalut dengan lapisan emas dan mesin itu menawarkan 320 barangan untuk pelanggan seperti kepingan emas seberat 10 gram dan syiling emas. - Reuters



Wednesday, April 7, 2010

Pengertian Zakat

ZAKAT FITRAH

PENGERTIAN ZAKAT FITRAH
 
Zakat Fitrah ialah zakat diri yang difardhukan ke atas setiap individu lelaki dan perempuan muslim yang berkemampuan dengan syarat-syarat yang ditetapkan.


 
SYARAT WAJIB ZAKAT
 
Orang Islam yang wajib mengeluarkan zakat fitrah untuk diri dan keluarga atau tanggungannya ialah:
 
Individu yang mempunyai lebihan makanan atau hartanya dari keperluan tanggungannya pada malam dan pagi hari raya.
 
Anak yang lahir sebelum matahari jatuh pada akhir bulan Ramadhan dan hidup selepas terbenam matahari.
 
Memeluk Islam sebelum terbenam matahari pada akhir bulan Ramadhan dan berkekalan Islamnya.
 
Seseorang yang meninggal selepas terbenam matahari akhir Ramadhan.

Apakah itu Zakat Harta


Zakat Harta
Jenis-jenis harta yang dikenakan zakat adalah seperti berikut:
 

Zakat Pendapatan
Zakat Perniagaan
Zakat binatang Ternakan
Zakat Pertanian
Zakat Wang Simpanan
Zakat Emas Dan Perak
Zakat Saham
  ZakatMa'adin, Kudus dan Rikaz *


***
Ma'adin
Ialah segala galian yang diperolehi dari perut bumi sama ada beku atau cair di darat atau di laut.
Kunuz
Ialah harta yang tersimpan di dalam bumi (harta karun).
Rikaz
Ialah harta benda yang tersimpan di dalam bumi dan terdapat tanda-tanda yang menunjukkan ia tersimpan sebelum kedatangan Islam. (Jumhur ulama mengatakan semua jenis simpanan jahiliah)

Untuk pengetahuan yang lebih lanjut lagi bolehlah kiranya anda klik di pautan laman agensi kerajaan yang telah disediakan oleh saya untuk memudahkan pencarian pembaca sekalain......

Monday, April 5, 2010

Pelaburan Asb Yang Diharuskan Dalam Islam.

Pelaburan Asb Yang Diharuskan Dalam Islam.

* Muamalat/Ekonomi

Huraian Tajuk/Isu:

Pelaburan ASB samada menepati dengan pelaburan yang diharuskan dalam ajaran Islam.
Keputusan:

Mesyuarat bersetuju menegaskan bahawa sebarang pelaburan yang menyalahi hukum syarak adalah haram. Oleh itu pelaburan dengan mana-mana pihak yang menjalankan urusniaga secara tidak pasti halalnya hendaklah diberhentikan.
Status Penwartaan:
Tidak Diwartakan
Negeri:

* Terengganu

Asn Dan Asb

Huraian Tajuk/Isu:

Membincang dan menimbangkan ASN dan ASB
Keputusan:

Setelah meneliti draf pandangan Jawatankuasa Fatwa Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu mengenai Amanah Sham Nasional dan Amanah Saham Bumiputra, mesyuarat telah membuat beberapa pembetulan adalah sebagaimana dalam lampiran berkembar. Berdasarkan kepada nas-nas daripada fuqaha Islam sebagaimana yang dipetik dan disenaraikan itu dan juga keadaan yang dimalkan oleh Amanah Saham Nasional/ Amanah Saham Bumiputra yang didapati tiada tempat yang nyata haramnya kecuali di dalam institusi kewangan yang dianggapkan ada syubahah di dalam Islam makaJawatnkuasa Fatwa berpendapat melabur di dalam Skim Amanah Saham Nasional/ Amanah Saham Bumiputra adalah tidak haram.

Lampiran

Pandangan Jawatankuasa Fatwa Majlis Agama Islam Dan Adat Melayu Terengganu mengenai
Amanah Saham Nasional dan Amanah Saham Bumiputra
*******************************************

1. Pendahuluan

Umum telah mengetahui bahawa negara Malaysia khasnya Semenanjung Tanah Melayu adalah kepunyaan orang-orang Melayu beragama Islam. Merekalah yang mempusakai Semenanjung Tanah Melayu ini dari nenek moyang mereka turun temurun hinggalah datangnya penjajah yang mengubah wajah negara ini. Di samping membuka pintu seluas-luasnya kepada pendatang-pendatang asing sehingga melemahkan dan mengurangkan kekuasaan asal orang-orang Melayu di negara mereka sendiri.
Selepas mencapai kemerdekaan, para pemimpin Melayu telah memikirkan cara-cara yang serius bagaimana hendak mengembalikan semula kedaulatan hak dan ketuanan asal orang-orang Melayu di negara ini.
Keadilan tidak mungkin berada di tempatnya sekiranya tahap pencapaian ekonomi orang-orang Melayu dan tahap ketinggian pendidikan orang-orang Melayu tidak dibela. Keadaan ketidak adilan yang wujud menyebabkan negara menjadi pincang dan canggung buat selama-lamanya. Di samping itu ditakuti pula akan timbul perasaan tidak puashati yang meluap-luap di kalangan orang-orang Melayu yang mana akan membara terus-menerus dan di suatu masa nanti menyebabkan retak membawa belah. Oleh yang demikian berkewajipanlah pemimpin-pemimpin Melayu berusaha dan berikhtiar seberapa daya dan upaya mereka membela dan memenuhi hasrtat pembelaan ekonomi dan pendidikan orang-orang Melayu dengan apa cara dan apa jalan pun termasuklah melalui penubuhan Amanah Saham Nasional dan Amanah Saham Bumiputra.

2. Pengenalan Amanah Saham Nasional dan Amanah Saham Bumiputra

Skim Amanah Saham Nasional (Skim ASN) ialah suatu rancangan kerajaan untuk mencapai salah satu daripada matlamat dasar ekonomi baru, iaitu menyusun semula masyarakat menerusi pemilikan syarikat sekurang-kurangnya 30% daripada sektor ekonomi negara.
Pada awal 1970an, kerajaan menerusi Kementerian Perdagangan dan perindustrian telah memperuntukan saham-saham kepada orang-orang perseorangan (Bumiputra) sebagai usaha meningkatkan pemilikan Bumiputra di sektor syarikat. Malangnya, sebahagian besar daripada saham-saham ini telah dijual di pasaran terbuka intuk meraih kenaikan modal. Ini sudah tentu menjejaskan matlamat kerajaan.
Untuk menentukan saham-saham ini dipegang oleh masyarakat Bumiputara untuk tempoh yang lebih panjang, satu bentuk pemindahan saham secara tidak langsung atau 'indirect' telah dirancangkan.
Pada awal 1978, kerajaan telah menubuhkan Yayasan Pelabuaran Bumiputra. Yayasan ini diamanahkan dengan tanggungjawab mempercepatkan usaha pemilikan Bumiputra melalui korporat atau syarikat yang kian berkembang.
Untuk tujuan ini, kerjaan telah menubuhkan sebuah syarikat pelaburan yang dimiliki sepenuhnya, iaitu Permodalan Nasional Berhad. Tugas utama Permodalan Nasional Berhad ialah memilih adan membeli saham syarikat-syarikat yangg berpotensi dan mempunyai 'track record' yang positif. Selain daripada itu, Permodalan Nasional Berhad bertindak sebagai gedung saham yang mana sahamnya (dari pelbagai sumber) dipindahkan kepada Skim Amanah Saham Nasional yang menjualkan unit-unitnya kepada masyarakat Bumiputra.
Ini bermakna saham-saham yang dipegang oleh Permodalan Nasional Berhad adalah secara amanah. Saham-saham ini kemudiannya diagihkan kepada Bumiputra menerusi Skim Amanah Saham Nasional. Dengan cara ini sebahagian besar daripada Bumiputra dapat menyertai dan menerima manafaat sebagai pemilik dan pemegang (untuk tempoh yang lebih panjang) oleh Bumiputra.
Skim Amanah Saham Bumiputara pula diwujudkan adalah sebagai satu skim tambahan untuk masyarakat Bumiputra terus menyimpan dan melabur di dalam pelaburan saham amanah demi untuk meningkat dan mengekalkan pegangan ekonomi Bumiputra di sektor syarikat.
Walaupun Skim Amanah Saham Bumiputra mempunyai ciri-ciri dan struktur bentuk yang sama seperti Amanah Saham Nasional yang ada sekarang tetapi terdapat dua perbezaan yang utam. Pertamanya, had pelaburan maksimum yang dibenarkan di dalam Skim Amanah Saham Bumiputra adalah 100,000 unit bagi ekaun dewasa. Kedua, had umur yang layak melabur di dalam Skim Amanah Saham Bumiputra adalah 12 tahun ke atas. Keistimewaan di dalam skim Amanah Saham Bumiputara ini adalah untuk memberi peluang lebih ramai masyarakat Bumiputra melabur di dalam Saham Amanah di samping mendidik budaya menyimpan, terutamanya di kalangan pelajar-pelajar Bumiputra.
Dalam masalah pembelian saham dalam Amanah Saham Nasional dan Saham Bumiputra pihak pengurusan tidak menggalakkan pelabur-pelabur membuat pinjaman memandangkan pelaburan dalam Skim Saham Amanah adalah pelaburan jangka panjang. Oleh itu adalah baik pelaburan dibuat melalui simpanan sendiri.
Selain dari itu pihak pengurusan Amanah Saham Nasional dan Amanah Saham Bumiputra menjelaskan bahawa pihaknya akan terus memastikan pelaburannya tidak terlibat dalam pelaburan perjudian dan minuman keras.
Pihak pengurusan Amanah Saham Nasional dan Amanah Saham Bumiputra juga menjelaskan bahawa dalam konsep pelaburan, atau apa-pa sahaja urusniaga yang berkaitan dengannya, penglibatan bank dan insuran memang tidak dapat dielakkan kerana ia merupakan institusi yang membantu segala urusniaga dan bank memainkan peranan yang besar dalam ekonomi negara.
Pelaburan Amanah Saham Nasonal dan Amanah Saham Bumiputra dipelbagaikan dalam beberapa sektor bagi menentukan portfolio Skim Amanah Saham Nasonal dan Amanah Saham Bumiputra sentiasa kukuh dan memberi pulangan yang memuaskan. Jumlah pelaburan Amanah Saham Nasonal dan Amanah Saham Bumiputra sehingga 31 Desember 1991 mengikut sektor adalah seperti berikut:-

Anamah Saham Nasional
*********************

Sektor Jumlah Kos
($) Jumlah
Perindustrian
Perladangan
Perlombongan
Harta Benda
Kewangan 1,130,345,274
621,416,286
76,850,015
245.921,365
354,193,552 46.54
25.59
3.16
10.13
14.58
JUMLAH 2,428,726,492 100.00

Amanah Saham Bumiputra
**********************

Sektor Jumlah Kos
($) Jumlah
Perindustrian
Perladangan
Perlombongan
Harta Benda
Kewangan 3,531,243,081
2,415,952,076
464,727,028
661,432,704
2,718,474,813 36.06
24.67
4.75
6.76
27.76
JUMLAH 9,791,829,702 100.00

Secara terperinci syarikat-syarikat yang diceburi oleh Amanah Shama Nasional dan Amanah Saham Bumiputra berdasarkan sektor seperti tersebut di atas adalah sebagaimana lampiran berkembar.
Darisegi kenyataan di atas persoalan yang berkaitan ialah bermuamalah dengan bank atau sektor kewangan yang mana sektor kewangan itu ada melibatkan urusan kewangan yang bercampur antara halal dan haram.

3. Pandangan Islam mengenai muamalah kewangan yang bercampur Halal dan Haram :

Islam sentiasa menggesa supaya dipertahankan lima perkara iaitu :
- Memelihara agama
- Memelihara nyawa atau jiwa raga
- Memelihara akal
- Memelihara zuriat keturunan, dan
- Memelihara harta benda

Kerana dengan terdirinya lima perkara ini menjadi tonggak kepada keteguhan kedudukan umat Islam serta kehidupan mereka yang layak sebagi satu umat. Sekiranya terjejas salah satu daripada lima perkara ini maka umat Islam akan ditimpa kehinaan yang akan menjejaskan agama dan kehidupan kaum bangsa mereka khususnya kehidupan di dalam masyarakat majmuk yang mempunyai persaingan yang hebat di Malaysia ini iaitu 'Siapa cepat dia dapat, siapa kuat dia berkuasa'. Umat Islam perlu mempertahankan kehidupan mereka dalam dunai yang penuh dengan persaingan dan kemajuan supaya umat Islam menjadi suatu umat yang kuat dalam ekonomi dan pelajaran.
Para fuqaha telah menjelaskan mengenai hukum-hukum kira bicara (bermuamalah) dalam urusan kewangan yang bercampur halal haram :-
(1) Di dalam Kitab Al-Fatawa Kubra Fiqhiah LiIbnu Hajar Al-Haitami juzuk ketiga muka surat 372 ada menyebut :-
فمعتمد مذهبنا أن معاملة من اكثر امواله حرام مكروهة لا محرمة۔
Maksudnya : Dalam pendapat yang muktamad dari Mazhab kita bahawa berurusan dengan orang yang kebanyakan hartanya haram hukumnya makruh tidaklah haram.

(2) Di dalam Kitab Ihya" Ulumud Din
)احياء علوم الدين للغزالى مع شرح اتحاف السادة المتقين )
Juzuk 6 halaman 41 Matbaah Darul Fikri, Beirut, Imam Al-Gahzali telah menyatakan :-

Maksudnya : Demikian lagi orang yang mengetahui bahawa harta-harta dalam dunia ini telah bercampur aduk dengan benda-benda yang memangnya haram tidaklah memestikannya meninggalkan membeli belah dan memakan makanan, kerana yang demikian itu menjadi kesukaran, padahal tiada dalam agama itu kesukaran. Dari itu diketahui manakala dicuri perisai dan dicuri iba"ah (sejenis baju labuh) oleh salah seorang pada zaman Rasulullah dahulu tidaklah tertegah seseorang itu dari membeli perisai dan iba"ah di dunia ini, begitulah juga keadaannya dengan barang-barang lain yang terdapat di antara barang-barang yang dicuri. Demikian lagi diketahui bahawa terdapat di kalangan manusia itu orang yang berurusan dengan riba dari dirham dan dinar, tetapi Rasulullah dan orang ramai tidak meninggalkan dirham dan dinar sama sekali. Ringkas kata hanya sanya dunia ini akan terhapus dari benda-benda haram jika sekiranya manusia di dalam dunia dijadikannya maksum. Perkara ini mustahil. Jika perkara seperti ini tidak dimestikan di dunia ini seluruhnya tidaklah dimestikan juga pada mana-mana negeri pun kecuali dalam keadaan di mana apa yang berlaku itu begitu terhad di kalangan sekumpulan kecil masyarakat.

(3) Pada halaman 42 kitab yang sama, Al-Imam Al-Ghazali menyatakan :-

Maksudnya : bahagian ketiga, bahawa percampuran benda yang haram tidak diketahui juga jumlahnya dengan yang halal yang tidak diketahui jumlahnya, seumpama hukum harta benda di zaman kiti ini. Hingga katanya : Dan menurut pendapat yang kami melihat iaitu tidaklah haram dengan sebab percampuran ini diambil sesuatu daripadanya yang mungkin ianya haram dan mungkin ianya halal, kecuali didapati bersama harta itu satu tanda yang menunjukan ianya dari harta yang haram. Sekiranya tidak didapati pada harta itu apa-apa tanda yang menunjukan ianya dari harta yang haram, maka meninggalkannya itu dianggap sebagai warak, manakala mengambilnya pula hukumnya halal yang tidak menjadikan penggunanya itu fasik.

Berdasarkan kepada nas-nas daripada fuqaha" Islam sebagaimana yang dipetik dan disenaraikan itu dan juga keadaan sosio ekonomi umat Islam di negara ini serta kaedah pelaburan dan institusi yang diamalkan oleh Amanah Saham Nasional/ Amanah Saham Bumiputra yang didapati tiada tempat yang nyata haramnya kecuali di dalam institusi kewangan yang dianggap ada syubahah di dalam Islam maka Jawatankuasa Fatwa berpendapat melabur di dalam Skim Amanah Saham Nasional / Amanah Saham Bumiputra adalah tidak haram.
Status Penwartaan:
Tidak Diwartakan
Negeri:

* Terengganu

Pelaburan Dalam Asn, Asb Dan Seumpamanya

Tarikh Keputusan : 1 Feb, 2008
Tarikh Mula Muzakarah : 1 Feb, 2008
Tarikh Akhir Muzakarah : 3 Feb, 2008
Oleh : Muzakarah Kali Ke-80

Keputusan

Hukum melabur dalam skim Amanah Saham Nasional (ASN) dan Skim Amanah Saham Bumiputera (ASB) serta dividen atau bonus yang diterima adalah harus.


Permasalahan Mengenai Wang Shubhah / Haram

* Muamalat/Ekonomi

Keputusan:

Mesyuarat memutuskan bahawa:-
1. Semua wang shubhah/haram yang diserahkan kepada Baitul Mal adalah dianggap satu dan bersih.
(Rujuk kitab al-Imam Yusuf al- Qaradhawi, m/s 411 & 412)
2. Wang riba/faedah adalah haram bagi diri pengusahanya sahaja.
(Rujuk kitab yang sama m/s 410)
3. Keuntungan/Dividen Amanah Saham Nasional (ASN) dan Amanah Saham Bumiputra (ASB) adalah haram kerana pelaburan terbesarnya adalah Bank Ribawi.
Status Penwartaan:
Tidak Diwartakan
Negeri:

* Pulau Pinang

Friday, April 2, 2010

Cilakanya Riba

Marilah kita memperkasakan ketakwaan kita kepada Allah Subhanahu Wata'ala dengan mengerjakan segala suruhan-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya. Mudah-mudahan, kita mendapat keberkatan dan keredhaan-Nya, di dunia mahu pun di akhirat.


Pada hari ini, mimbar akan membicarakan khutbah yang bertajuk: "Kecelakaan Riba' dan kesannya dalam kehidupan".


Ayat ke 130 dalam surah Ali ‘Imran yang dibacakan pada Awal khutbah tadi membawa maksud:
"Wahai orang-orang yang beriman!, janganlah kamu makan atau mengambil riba' dengan berlipat-lipat ganda dan hendaklah kamu bertakwa kepada Allah supaya kamu berjaya" .

Takrif riba' secara istilah bermaksud: "Penambahan nilai ke atas sesuatu pinjaman yang disyaratkan oIeh pemberi pinjaman atau dijanjikan oIeh penerima pinjaman. Manakala dalam pertukaran sesetengah barangan dan mata wang, ia bermaksud perbezaan nilai akibat kuantiti yang berbeza atau pun perbezaan waktu pertukaran.

Riba' bukan sahaja dilarang dalam Islam, tetapi juga telah diharamkan di dalam agama-agama Samawi yang lain. Islam amat tegas menegah amalan riba'. Islam memandang riba' sebagai amalan yang keji dan tergolong sebagai salah satu dosa besar. Islam menolak segala bentuk amalan riba'. Justeru, Allah Subhanahu Wata'ala telah memberi peringatan kepada orang yang beriman, supaya menjauhi amalan riba' dan seterusnya mengisytiharkan perang kepada pemakan riba'.
Firman Allah Subhanahu Wata'ala dalam surah Al-Baqarah itu 278 - 279 yang berbunyi:
"Wahai orang-orang yang beriman!, hendaklah kamu bertakwa kepada Allah dan menjauhi saki-baki riba' (yang masih ada pada orang yang berhutang )itu, jika benar kamu orang-orang yang beriman. Jika kamu tidak mahu melakukan (perintah mengenai larangan riba' itu), maka ketahuilah bahawa Allah dan Rasul-Nya akan memerangi kamu (akibatnya kamu tidak akan selamat)".
"Dan jika kamu bertaubat (menghentikannya), maka hak kamu (yang sebenarnya) ialah modal pokok harta kamu. (Dengan yang demikian) kamu tidak menganiaya (kepada sesiapa) dan kamu juga tidak teraniaya" .

Jika kita mengamati setiap Firman Allah yang terkandung dalam Al-Quran, kita akan dapati bahawa Allah Subhanahu Wata'ala tidak pernah mengisytiharkan perang kepada seseorang melainkan hanya kepada pemakan-pemakan riba'. Cukuplah ayat tersebut menjadi bukti bahawa betapa dahsyatnya dosa riba' di sisi Allah Subhanahu Wata'ala.

Rasulullah s.a.w. dengan tegaskan, mengeji amalan berunsurkan riba'.
Sebuah hadith daripada Saiyidina Jabir Radhiallahu ‘Anhu yang bermaksud:
"Rasulullah s.a.w. melaknat pemakan riba', wakilnya, penulisnya, dua orang saksinya. Rasulullah s.a.w. bersabda: "Kesemua mereka itu sama sahaja" (Riwayat Muslim) .

Rasulullah s.a.w. dengan kerasnya mencela orang yang terlibat dengan amalan riba'. Mereka adalah golongan yang menekan dan menindas para peminjam. Rasulullah s.a.w. telah menerangkan betapa buruknya kegiatan riba' tersebut.

Sesetengah orang menyangka, bahawa harta yang haram itu adalah hasil daripada kerja mencuri atau merompak sahaja. Mereka lupa bahawa harta yang dihasilkan daripada riba' juga adalah haram. Lebih dahsyat lagi, apabila orang yang bergelumang dengan amalan riba' menganggap jual beli dan riba' adalah sama sahaja. Begitu juga, antara amalan "Perbankkan Konvensional" dengan amalan "Perbankkan Islam" mereka menganggap sama sahaja, sedangkan Allah Subhanahu Wata'ala hanya menghalalkan perniagaan, tetapi tidak menghalalkan riba'.

Firman Allah Subhanahu Wata'ala dalam surah Al-Baqarah ayat 275:
"Mereka mengatakan: "Bahawa sesungguhnya berjual beli itu sama sahaja seperti riba', pada hal Allah telah menghalalkan jual beli (berniaga) dan mengharamkan riba' " .

Umat Islam di Malaysia umumnya mengambil berat soal halal dan haram dalam isu pemakanan. Rata-rata umat Islam hari ini prihatin terhadap pemakanan yang dimakannya agar tidak mengandungi elemen-elemen haram yang ditegah oIeh syarak dan menjejaskan keberkatan. Namun satu persoalan yang perlu diberi perhatian ialah apakah penglibatan itu memadai sekadar mengambil berat tentang barangan makanan bertanda halal, tetapi wang yang digunakan untuk membelinya masih lagi bersumberkan perolehan yang haram?.

Sejauh manakah kesedaran persoalan halal dan haram ini turut dikaitkan dengan sumber pendapatan yang diperolehi?. Berdasarkan keadaan ini, mereka secara sengaja mengumpul pendapatan dan kekayaan daripada pelbagai aktiviti yang ditegah oIeh syarak seperti memakan riba', menerima rasuah, pecah amanah, memeras-ugut, merompak, melacur, menjadi G.R.O. dan sebagainya.

Mereka juga tidak menitikberatkan ke mana wang mereka dibelanjakan seperti pinjaman perumahan, kereta dan pinjaman peribadi semuanya berkisar di dalam sistem yang berteraskan riba'. Bahkah ada di kalangan mereka yang pergi menunaikan ibadah haji dan ‘umrah menggunakan wang yang diperolehi daripada hasil riba'. Manakala bagi mereka yang terlibat dalam bidang perniagaan pula, selalu menitikberatkan soal halal di dalam perniagaan yang ingin dilakukan, tetapi langsung tidak menghiraukan dari mana sumber modal yang ingin diperolehi sehingga sanggup membuat pinjaman yang berteraskan riba'. Begitu juga ada sebilangan dari mereka yang bersedekah dan mengeluarkan zakat juga menggunakan dari hasil riba' yang mana pada hakikatnya, semua amal ibadah tersebut tidak diterima oIeh Allah Subhanahu Wata'ala.

Orang yang terlibat dengan riba' akan dicabut keberkatan dalam hidupnya. Firman Allah Subhanahu Wata'ala dalam surah Al-Baqarah ayat 276 : "Allah riba' (dengan mengurangkan atau melenyapkan keberkatan-Nya) dan menyuburkan sedekah-sedekah (dengan menambah dan mengembangkannya serta melipat-gandakan pahalanya). Allah tidak menyukai setiap orang yang ingkar (yang menghalalkan riba') lagi banyak melakukan dosa".

Bagaimana memperolehi keberkatan dalam hidup, jika kehidupan berbaur dengan amalan riba'?. Apakah kita tidak terfikir, bahawa harta yang diperolehi daripada pendapatan yang haram seperti riba', pasti tidak akan mendatangkan keberkatan?.

Selain itu, jika kita melihat dan merenung sedalam-dalamnya, kepada situasi dunia dan keadaan alam, yang sentiasa dihujani dengan pelbagai musibah dan bencana alam, memberi keyakinan kepada kita, bahawasanya, ini adalah merupakan peringatan Allah Subhanahu Wata'ala. Hukuman kealpaan dan kecuaian kita dalam melaksanakan perintah dan suruhan-Nya serta meninggalkan segala larangan-Nya.

Renunglah sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: "Apabila riba' dan zina menjadi-jadi di sesebuah kampung (negeri), maka sesungguhnya, mereka telah membenarkan mereka itu diazab oIeh Allah" (Riwayat Hakim dan Abu Ya'la) .

Menurut Syeikh Abdul Aziz, Asy-Syeikh Mufti Besar Arab Saudi menyatakan bahawa krisis kewangan sejagat yang dialami ketika ini, berpunca daripada sikap mengabaikan peraturan Allah dan membenarkan amalan riba' yang diharamkan oIeh Islam. Dalam masa yang sama, masalah ini telah membuka mata masyarakat dunia, kepada potensi sebenar kejayaan Sistem Kewangan Islam yang dilaksanakan di Malaysia, dan beberapa negara Islam lain di seluruh dunia, dalam menangani Kemelesetan Ekonomi.

Kini, adalah masa dan medan terbaik buat negara-negara Islam dan umatnya memperkukuh struktur dan produk Kewangan Islam serta mengetengahkannya kepada dunia sebagai pilihan utama Kaedah Pemulihan Ekonomi Dunia. Pertumbuhan sebanyak 15% setahun Sistem Perbankkan Islam, mencerminkan ia bakal menjadi peneraju Pasaran Kewangan Antarabangsa, dengan ciri-cirinya yang tersendiri, menyaingi Sistem Kewangan Barat. Sistem Kewangan Islam bersifat lebih adil kepada pelabur dan pengusaha, di samping mampu melindungi sistem kewangan itu, daripada krisis kewangan dunia seperti yang berlaku sekarang ini.

Pada hakikatnya, Sistem Kewangan Kapitalis, yang bertunjang dan berkiblatkan Sistem Amalan Riba' sedang menuju kemelesetan dan pendukungnya bakal berdepan dengan gelombang kemuflisan terbesar dalam sejarah. Ianya membuka peluang kepada Sistem Kewangan Islam untuk diterjemahkan kepada masyarakat dunia. Ini kerana Islam sangat mementingkan kesejahteraan umat dan tetap memerangi segala bentuk sistem atau struktur yang berteraskan riba', yang memudharatkan kehidupan manusia.

Mimbar hari ini juga, ingin menarik perhatian para jamaah kepada satu kegiatan dalam Sistem Ekonomi Barat, yang bergerak dalam masyarakat hari ini, iaitu "Ceti Haram". Ceti haram seperti Ah Long adalah agensi yang bergerak secara aktif, menipu dan memperdaya orang ramai dengan tawaran pinjaman, dengan mengenakan bunga yang berganda. Terdapat Ceti Haram yang telah menyalahgunakan Lesen Meminjam Wang dan kadar bayaran yang dikenakan kepada peminjam melebihi 18% setahun. Merujuk kepada Laporan Persatuan Pengguna Islam Malaysia terdapat 1,600 kes Ceti Haram direkodkan, dalam tempoh kurang dari dua tahun, di mana mereka memperolehi pendapatan sebanyak RM 12 juta sehari.

Di negara kita, banyak terdapat Institusi Kewangan yang menjalankan perkhidmatan kewangan secara Islam, bersih daripada unsur-unsur riba' dan unsur-unsur yang dilarang dalam Sistem Mu'amalat Islam. Kerajaan telah menyediakan pilihan kepada umat Islam, untuk menggunakan Perkhidmatan Sistem Kewangan Islam. Para ulama' dan golongan pakar yang telah dilantik dan terlibat secara langsung dalam mengawal perjalanan Perbankkan Islam, supaya selari dengan Prinsip Syariah. Perbankkan Islam di Malaysia, telah berkembang aktif dan meluas. Justeru, umat Islam di Malaysia dengan mudah dapat menggunakan Perkhidmatan Kewangan Islam, sama ada mereka tinggal di sebuah bandaraya yang besar atau pun di sebuah pekan yang terpencil. OIeh itu, tidak ada sebab untuk umat Islam menggunakan Perkhidmatan Pinjaman daripada Institusi Kewangan, yang berteraskan riba'. Apatah lagi dengan Institusi Kewangan di pasaran gelap seperti "Ah Long", yang bukan sahaja mengenakan faedah atau bunga yang tinggi, malah boleh mengancam nyawa mangsa yang tidak mampu melunaskan hutangnya.

Kita bimbang dengan keadaan Kemelesetan Ekonomi Dunia, yang akan menyebabkan keretakan institusi keluarga, meningkatnya jenayah, bertambahnya kes bunuh diri, menjual maruah diri, penindasan, keruntuhan moral dan sebagainya. Justeru, semua pihak diseru agar sentiasa menyediakan perancangan kewangan yang mapan. Melalui perbelanjaan berhemah dan menjauhi budaya berhutang dan riba', bagi mengelakkan kehancuran masa depan individu, masyarakat dan negara.

Mengakhiri khutbah, mimbar ingin menyeru, marilah kita sama-sama berusaha menjadikan Ajaran dan Nilai-nilai Islam sebagai Teras Ekonomi Negara melalui langkah-langkah berikut :-
1. Bersama mendokong Produk Kewangan Islam yang sedang dilaksanakan sekarang, di samping berusaha memartabatkan Sistem Ekonomi Islam.
2. Bersama melemahkan produk-produk Sistem Kewangan Kapitalis yang
bertentangan dengan syariat Islam, khususnya kegiatan Ceti-ceti Haram yang sedang berleluasa di negara kita, dan
3. Meningkatkan kefahaman masyarakat tentang keistimewaan Sistem Ekonomi Islam dan bahaya Sistem Ekonomi Barat.

Jalanilah hidup secara yang dituntut oIeh Islam, iaitu bersederhana dan mengikut kemampuan diri, amalkan budaya rajin berusaha, kerana Allah Subhanahu Wata'ala mengasihi mereka yang bekerja dengan tangan sendiri, dalam mencari rezeki yang halal. Islam tidak menyekat umatnya mencari kesenangan, asalkan ia dengan cara yang diredhai oIeh Allah Subhanahu Wata'ala.
"Apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka) sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka), Aku memperkenankan permohonan orang yang berdoa kepada-Ku. maka hendaklah mereka menyahut seruan-Ku (dengan mematuhi perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku supaya mereka sentiasa berada dalam kebenaran". (Al-Baqarah:186)
Kategori: Mimbar Jumaat

Jadual Seminar daripada Mahaguru

Kepada sesiapa yang ada kelapangan dan untuk mempelajari dan mengetahui tentang emas ni bolehlah kiranya mengikut tarikh yang telah ditetapkan seperti jadual diatas...harap maklum

Thursday, April 1, 2010

Ini pula yang dikatakan bentuk Harimau

Inilah emas yang berbentuk Harimau yang pernah kuceritakan semasa jalan-jalan terserempak.......harga memang boleh tahan juga lah......

Dinar coin dalam bentuk Gajah

macam biasalah ni pula dinar coin dalam bentuk Gajah

Emas berbentuk Helang pun ada

Seperti biasa bila dah lama tak update blog ni dan sudah ditegur baru lah rasanya nak terhegeh-hegeh nak updatekan blog ni,macam biasa lah alasanku ini bnyk kerja yang perlu diselesaikan terlebih dahulu...

Ok lah dikesempatan ni dengan masa yang terluang akan kupaparkan beberapa gambar emas yang sempat ku ambil dari kedai emas.....dan inilah hasilnya,sebenarnya emas ini pernah kuceritakan sebelum ini....

Sesiapa yang pernah baca tulisanku sebelum ini so inilah gambarnya emas helang,harimau dan juga coin dalam dinar bentuk simbol gajah

Seperti biasalah harganya lebih mahal daripada harga emas Public Golg ni

Monday, March 15, 2010

Jalan-jalan terserempak

Salam kepada semua pembaca....

dah lama rasanya tak diupdatekan blog ni dek kerana kesibukan masa dengan tugas dan tanggungjawab kerja yang diamanahkan.......ok kali ini saya akan menceritakan semasa saya bejalan-jalan dengan seorang member ke shoping kompleks beli belah iaitu Jaya Jusco Bukit Raja Klang.....

Sambil saya berjalan dengan member ni ternampaklah sinaran cahaya ke emasan di dua buah kedai yang berasingan lalu saya singgah dan bertanya....wah cantiknya gold coin dia yang berlatarkan gambar harimau edisi terhad katanya dalam anggaran lebih kurang 1 dinar Publicgold besar dan beratnya....Saya dan rakan saya mula lah bertanya berapa harganya ni pada seorang amoi yang berada disitu.....lalu amoi itu menjawab "ini cantik ma edisi terhad punya emas 10...you beli satu...harga baru tujuh ratus lebih saja ma"

alamak langkah terkejutnya saya dan rakan saya tu....mahal daripada emas coin Publicdinar yang baru dalam lima ratus lebih..kedai tersebut juga ada menjual emas gold bar berlatarbelakangkan menara berkembar Petronas 20g,50g dan 100g....harga untuk 1g pada kedai tersebut adalah RM143.....fuh boleh tahan juga dalam benak fikiranku ini...

Seterusnya aku beralih pula ke kedai yang satu lagi bersama rakanku...untuk pengetahuan semua rakan ku ini tidak tahu menahu pun pasal emas ni so inilah peluang ku turunkan sedikit ilmu yang mana setakat saya tahu kepada rakanku ini hehehehe...kedai satu lagi ni menarik memang popular dikalangan pembeli emas ni apa lagi kalau bukan Poh Kong ,harga yang ditawarkan 1g RM138 murah sedikit berbanding kedai yang sebelumnya,tapi perlu di ingat emas dikedua-dua kedai terbut mengenakan kos upah atau Workmanship anda bayangkanlah sendiri.....berapa yang anda pelu keluarkan duit poket untuk mendapatkan emas tersebut....lain pula pada emas Publicgold yang harganya ditutup sekitar 1g RM132.6 dan apa yang penting tiada kos upah dikenakan kepada pembeli.

Dengan harga yang ditawarkan anda perlulah menjadi pengguna yang bijak...beli
1+1=2.Maksudnya disini dengan tiadanya kos upah anda dapat jimatkan wang anda untuk membeli emas dan kos upah yang tidak dikenakan ke atas pembeli dapat lagi membeli satu emas dalam bentuk 1 dinar...sekian..selamat membaca...

Wednesday, March 10, 2010

Cerita pasal emas

Mari kita kong daripada klip video ini yang saya muatkan dari youttube kita lihat dan teliti memang mengasyikkan sekiranya kita memiliki jongkong-jongkong emas seperti dalam klip video ini.Bagaimana emas dijadikan aset harta kekal milik individu mahu pun bank2 dunia sekalipun,emas adalah harta kekal aset yang paling unggul sejak zaman pemerintahan revolusi islam lagi sehingga kini bayangkanlah sudah berapa abad emas digunakan untuk kebaikan semua pihak.....mari saksikan sejenak...


video

Tuesday, March 2, 2010

koleksi gelang tangan Publicjewellery

Berbagai koleksi gelang tangan,menarik bukan?apa lg jangan tunggu lama-lama nanti engkau dikebas orang.......jangan tunggu lama-lama nanti harga naik melambung lagi...apa pun belilah emas....macamana nak beli boleh hubungi saya...



lagi koleksi rantai emas publicjewellery

Sekali pandang wah macam tak percaya sahaja,sekiranya dapat beli emas mengikut harga pasaran semasa yang pastinya adalah lebih murah berbanding kedai-kedai emas yang lain,sekiranya berminat boleh hubungi saya.

Friday, February 5, 2010

Kenaikan Harga Emas, Perak, Minyak dalam USD

Ketika ini, harga dalam USD :

Emas USD 920 seaun
Minyak Mentah USD 58
Perak USD 14.3 seaun

Ramai yang suka harga minyak dunia rendah kerana menjimatkan mereka yang suka berjalan.

Namun yang paling suka harga minyak rendah ialah Amerika, kerana mereka boleh beli minyak murah daripada Negara Islam.

Negara Islam pula masih tidak faham-faham dan terikut-ikut rentak mereka, sehingga negara Islam pun mahukan harga minyak murah.

Di Malaysia harga minyak ron97 dikatakan akan "dinaikkan" kepada RM 2.00 , mengapa ia tidak diapungkan terus?

Berikut adalah carta kejatuhan nilai dollar yang menyebabkan harga minyak/emas/perak dalam USD naik.


Dalam 3 bulan kebelakangan, USD telah jatuh 15% berbanding AUD (Australia). tetapi hanya turun 5% berbanding euro, dan seikit dengan Ringgit.

Graf yang sama untuk 5 tahun.
(klik pada imej di tab baru)

A adalah ketika USD jatuh , dan ketika itu harga minyak dunia USD 130 , Perak USD 20 , emas USD 950.

B adalah ketika harga minyak dunia USD 35 , perak 9USD, emas 800 USD.
Fasa ini saya panggil "False Dollar Rally".

Setelah Obama mencetak trilion USD, bekalan matawang mereka banyak , Tidak masuk akal kalau nilainya kekal tinggi.

Namun nilainya tinggi dan mereka mampu beli komoditi. dengan duit yang banyak dan harga yang murah.

"False dollar Rally" tidak boleh bertahan lama Ianya akan jatuh jua.

Jika diunjurkan graf itu menggunakan tetikus warna oren, maka ianya akan tiba ke tahap C yang sama dengan A.

Agaknya berapa harga minyak dunia ketika itu?
USD 130?
Berapa agaknya harga emas dalam USD ketika itu?
Kalau hari ini sudah 920?
Berapa harga perak?
USD 20? mungkin

Kita , rakyat Malaysia amat merasai kesan turun naik harga komoditi ini kerana nilai ringgit ditentukan dengan kaedah "Managed Float".

Untuk mengelakkan kita sengsara harga minyak naik, maka perlunya Ringgit perlu keluar daripada "Managed float".

Sekiranya graf sebelum "False dollar rally" diunjurkan (warna biru), ia akan sampai ke paras D.

Akhir kata, selamat kumpul tin.
hasbullah pit....

Wednesday, January 27, 2010

Elok Melabur Dalam Bentuk Emas Ahad, November 15, 2009 oleh TV3 untuk pengetahuan pembaca

MINGGU lepas saya dijemput oleh TV3 menerangkan tentang emas sebagai pelaburan alternatif dalam program Bijak Wang. Minat dengan pelaburan emas memang sedang meningkat. Melalui program tersebut pun ada beberapa penonton yang menelefon bertanyakan beberapa perkara tentang emas.

Saya diminta menerangkan mengapa wajar melabur dengan emas. Emas sebenarnya ialah suatu komoditi yang tidak luntur ditelan zaman. Walau tertanam beribu-ribu tahun sekalipun, emas tetap berkilau.

Tidak ada negara yang mata wangnya tidak tertakluk kepada turun naik nilai emas, termasuklah negara kita semasa krisis 97/98 yang mana mata wang kita dikatakan menjadi bahan spekulator dan pernah jatuh ke paras serendah RM4.50 untuk satu dolar Amerika.

Mata wang dunia tidak lagi disokong oleh emas dan negara seperti Amerika Syarikat didapati boleh mengeluarkan seberapa banyak wang sesuka hati mereka.

Sekian lama mata wang dolar Amerika digunakan untuk segala-galanya daripada rizab negara kepada dagangan dunia.

Boleh dikatakan tidak ada urusan yang tidak lepas daripada dolar Amerika sehinggalah Kesatuan Eropah menghasilkan Euro yang menjadi pencabar kepada kedudukan dolar Amerika.

Apabila berlaku krisis ekonomi pada tahun 2008 yang berpunca di Amerika, dolar terus tertekan kedudukannya selaku mata wang utama. Tambahan pula negara seperti China yang banyak membeli Bil Perbendaharaan Amerika Syarikat merasa bimbang mengenai penurunan nilai dolar dan menyarankan penggunaan mata wang alternatif untuk perdagangan.

Pada waktu sama China juga mengajak negara-negara Asia Barat mengubah haluan menggunakan mata wang lain selain dolar Amerika.

Suasana begini dicampur dengan defisit kerajaan Amerika yang berjumlah trilion dolar menyebabkan ramai orang membeli emas selaku pelindung atau insuran.

Mereka yang mengambil langkah perlindungan ini bukan saja orang individu tetapi juga negara. Selasa minggu lepas, Bank Negara India telah membeli 200 tan emas dari Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) dan ia telah melonjakkan harga emas pada hari itu. Dikhabarkan IMF akan menjual sebanyak 200 tan lagi. Kenaikan permintaan ini menyebabkan harga emas terus meningkat.

Minggu lepas sehingga semalam (Jumaat) emas naik dari AS$1091 (RM3,815) seauns kepada AS$1106 (RM3,871).

Bagaimanapun mereka yang ingin membeli emas patut melihat pembeliannya untuk disimpan selama 365 hari. Bukan untuk dijual minggu depan atau bulan depan kerana dengan mengambil sikap demikian segala turun naik harga (volatiliti) dapat diatasi.

Misalnya sejak setahun lalu, harga emas naik sebanyak 52 peratus dari AS$734.90 (RM2,572) seauns kepada AS$1116.80 (RM3,908) seauns.

Kalau emas tidak penting mengapa kerajaan India membeli 200 tan emas minggu lepas?

Kebimbangan akan kejatuhan nilai matawang dolar Amerika dan kemungkinan pemulihan mungkin akan mengambil masa lebih lama daripada dijangkakan kerana pengangguran di AS hampir mencecah 10 peratus dan masalah yang membelenggu sektor perumahan belum dapat diatasi lagi.

Kerajaan China juga menasihatkan rakyatnya menyimpan 5 peratus daripada wang simpanan mereka dalam bentuk emas dan ini bakal menaikkan lagi harga emas.

Kita ingat semasa zaman ramai pelarian meninggalkan negara asal mereka seperti semasa perang Vietnam. Mereka yang lari daripada Kemboja membawa bersama emas dan apabila sampai di sini mereka menggunakan emas tersebut untuk memulakan perniagaan dan hidup baru.

Contohnya di kawasan Kota Tinggi, Johor. Ramai orang Kemboja yang memiliki perniagaan seperti barang kemas dan perniagaan kain. Emas diterima di mana-mana tidak kira di negara mana sekalipun, emas tetap emas.

Seperti yang pernah dinyatakan dahulu, emas boleh dibeli secara buku pas dan secara syiling atau keping (wafer) dari bank-bank perdagangan. Selain itu, barang kemas juga suatu pelaburan dalam "bentuk emas" walaupun ketulenan emas pada barang kemas adalah rendah daripada emas keping iaitu 91.6 peratus bagi barang kemas dan 99.99 bagi syiling dan emas keping.

Bagi Bursa Malaysia pula, mungkin Dana Dagangan Bursa Emas (Gold Exchange Traded Fund) mungkin boleh difikirkan selaku salah suatu tawaran di bursa kita.

Dengan adanya ETF Emas ini dapatlah lebih ramai pelabur melabur dalam emas dengan modal yang lebih rendah.

DATO' SALLEH MAJID ialah bekas Presiden Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia)

Sumber : www.utusan.com.my

Tuesday, January 26, 2010

Spesifikasi Dinar Emas :

• 1 Dinar : 18mm Diameter, 4.25gram berat, 916 Ketulenan.
• 5 Dinar : 32mm Diameter, 21.25gram berat, 916 Ketulenan.
• 10 Dinar : 38mm Diameter, 42.5gram berat, 916 Ketulenan

Kelebihan Dinar Emas :

• Emas mempunyai nilai intrinsik yang tersendiri dan diiktiraf sebagai wang diseluruh dunia.
• Dinar dan Dirham adalah matawang islam yang sebenar.
• Penyimpan nilai yang lebih stabil berbanding wang kertas. Dinar mampu melindungi kekayaan anda.
• Boleh digunakan sebagai bayaran mas kahwin.
• Penggunaan Dinar membolehkan pembayaran zakat yang lebih tepat.
• Harga emas yang meningkat setiap tahun akan menambahkan nilai kekayaan penyimpan Dinar.

Di antara Kegunaan Dinar Emas :

• Boleh disimpan sebagai pelaburan dan simpanan.
• Boleh digunakan untuk membayar zakat.
• Boleh digunakan sebagai mas kahwin.
• Boleh diberikan sebagai hadiah/cenderahati.
• Boleh digunakan untuk aktiviti jual beli

Monday, January 25, 2010

Perniagaan emas

Rasulullah pernah bersabda, 9/10 daripada rezeki datangnya daripada perniagaan.

Sekarang cuba bayangkan…

Anda mempunyai perniagaan emas sendiri… bila orang beli emas anda dapat duit.. orang beli emas dapat lagi duit… dan duit itu pula datang sepanjang masa.. kekadang pagi.. tengahari…petang… malam… hari bekerja..hari cuti… semuanya duit.

Best tak?

Perniagaan emas ialah perniagaan yang sangat menarik dan menguntungkan.